Google Website Translator

środa, 29 lutego 2012

KRYTYCZNE MYŚLENIE W OBRAZKACH

Choć było o popularyzacji nauki,  to nie tak sporo o krytycznym myśleniu - niech więc ten post posłuży jako rodzaj wstępniaka do tego tematu :)

Czytałam ostatnio o dość ciekawej organizacji (agencji "planowania i przezorności", jak sami siebie nazywają) rodem z Australii: Bridge8. I choć można pisać o ich różnorakich akcjach i inicjatywach - od organizowania festiwalu na najlepszego naukowca w stylu "Idola", na naukowych czatach na żywo kończąc - to jedna z nich szczególnie przykuła moją uwagę. Niedawno Bridge8 wydało serię krókich (około dwuminutowych) filmików pod licencją Creative Commons dotyczących krytycznego myślenia (zabawne, że brakuje tego terminu w polskiej Wikipedii!). Animacje te są adresowane przede wszystkim do młodzieży w wieku 13-15 lat, ale z pewnością mogą pomóc nawet dorosłym w prowadzeniu racjonalnych konwersacji :)

I choć naturalnie znajdą się maruderzy, którzy bedą narzekać, że filmiki te traktują temat dość pobieżnie i że są raczej niewyczerpujące, to moim zdaniem jasno i treściwie komunikują swoje przesłanie, a zainteresowani zawsze mogą doczytać więcej na intrygujące ich zagadnienia. Brawo i tylko tak dalej - tego typu inicjatyw nam trzeba! Teraz może tylko w języku polskim...?




Pierwsze video pt. "Wartościowa dyskusja" wyjaśnia jak nasz mózg tworzy obraz otaczającego nas świata i dlaczego musi on czasem iść "na skróty".  Pokazuje ono też jak logika pomaga w identyfikowaniu tych "skrótów" oraz w tym, jak je łatwo obejść.








Druga animacja pt. "Pozorna logika" pokazuje jak niektóre twierdzenia przybierają pozory logicznych, choć takimi nie są.





Prezentacja numer trzy pt. "Człowiek ze słomy" traktuje o "słomianych" przesłankach i chybionych argumentach, które niekoniecznie mają na celu otwartą dyskusję.





Czwarta animacja przypomina o ważnej przestrodze oddzielania osób (i tego jakie mamy o nich zdanie) od argumentów jakie one głoszą.






Prezentacja numer pięć "Błąd hazardzisty" pokazuje, że nasze mózgi są naturalnie predysponowane do odnajdywania układów i wzorców - nawet tam gdzie ich nie ma.





I ostatnia, szósta część z serii animacji wyjaśnia czym jest tzw. "teoria" (a czym nie jest) i czy w świecie nauki możemy mówić o całkowitej pewności wiedzy.


Miłego oglądania!

I do przeczytania wkrótce!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz